Tuesday, September 4, 2012

Meeting yang tak best..


Assalamualaikum..
ape khabar semuanya... dah lame rasenyer x bersua di blog nie..
sebab sentiasa sibuk..lagi2 time intern nie..mmg x de mase la nk ngupdate blog..
tempat intern aku ni memang sempoi habis..staf2 sume best, bos ke sv ker, staff and others subcon..
sume act like in family..keje pun x tension...
tapi satu benda je yg aku x suka intern kat sini, every 2 week, aku kene attend 3 meeting berkaitan satu project nie..memang la sebelum ni memang aku dah biasa pegi meeting, tapi meeting ni amat ANNOYYING DAN MEMBOSANKAN..

Ahli Jemaah meeting terdiri drpd rakyat 1 malaysia, Melayu,Cina dan India..tapi yang kuasai meeting 2 mostly Chinese..india sorg, melayu (aku dgn colleague n other company man n woman)..then project manager yg sempoi dari suku kaum Sarawak,Mr. Edwin Pacaldo..Dlm meeting ni ramai engineer,mostly in civil field la..  

1st time aku dtg meeting ni agak tegang la..mcm nak bgaduh pun ade..sume nak ikowt ego masing2…siap nk pass dokumen kat org len men campak2, even for the chairman also..haha..kalo iye pun marah jangan lah sampai kita tak hormat orang lain..bile dah tengok meeting macam tu,sumpah aku x nak attend dah meeting 2..rupa2nya sampai ke minggu last aku intern,memang aku kene attend meeting 2..haish..menyampah giler aku..siap segala progress about LPG kat projek 2 aku yang kene explain..mcm hape…memang la aku suke sebab company bagi kepercayaan kat aku untuk handle bende ni,tp macam mana kalo tibe2 time meeting 2 kuar unexpected question from the chairman???????
tak nganga aku..haha

ape2 pun best experience attend meeting macam ni, kene maki depan2 je dengan orang besar dikhalayak..tapi aku tak penah kene la sebab already prepared..haha
then diorg expect aku is the one of permanent worker yg arif pasal LPG..ye la,explain bagai nak rak macam kita tahu semua bende,tapi HARAM..haha..

Tuesday, July 17, 2012

Boleh Ke Budak Sekolah Bawa Handphone ke Sekolah?

Baru ade mood nak buat entry baru setelah lama membekukan blog nie.. mesti korang aware pasal isu semasa sekarang ni..yang paling latest adalah pasal usul atau cadangan KPM untuk membenarkan student membawa handset atau gadget ke sekolah..Ape pandangan korang?Aku tau sume ade pandangan dan idea masing2 tentang isu ni.Ada pro and cont.. pehh..ape la jadi kan kalo budak2 ni bawa handset ke sekolah...
boleh belaja ke idak??comfirm nanti ade yang bawa handset yang mahal2 untuk bermegah2 dengan kengkawan laen.."aku ada Iphone 4S,Kau ade??"haha..



Kali ni aku nak bagi tahu pendapat aku tentang isu.Kelebihan dan Keburukan membawa Gadget ke sekolah.. Bagi aku la kan yang dah melalui zaman persekolahan ni,
 kebaikan membawa handset adalah:
 1) anak2 boleh inform kat mak ayah kalo tiba2 hari sekolah tu kene balik lewat atau pun balik awal,so x de la nk menyusahkan mak ayah atau anak sendiri untuk tunggu.
 2) Kalo mak ayah yg gunakan bas or van sekolah:If kenderaan 2 rosak,leyh la anak2 bg tau parents yg diorg terkandas.xde la mak ayah risau tunggu anak2 napa x balik lagi..
 3) Kalo ade sesuatu buruk yg berlaku,cam kene culik ker, ape ker..so kebarangkalian untuk jejak anak2 ni ade..then anak pun ade peluang untuk call polis or parents. 
 So,aku ase itu je kebaikan yg aku nmpak kalo bwk handset g school..tp kalo keburukan lagi banyak rasenyer aku nampak..sekali lagi aku tegaskan ni pendapat aku ja..
4) Kalo ade ape2 mklumat pasal pelajaran,leyh cari using internet..

 Antara keburukan:

1)Kes kecurian handset or gadget. Ia la,kalo ade student yg tak mampu,then tengok kawan2 bwk gadget or handset mahal2,comfirm la timbul rase jelez, so student yg tak mampu ni pun mencuri gadget member.kan dah masalah 2..
2)Kat kelas budak takkan concentrate tyme cikgu ngajar.bukak fb,twitter bagai..bg handset yang cikai2,syok dok mesej org..haiya.. 
3)Kalo ade student yang x mampu nak ade handset canggih manggih,then balik umah mintak kat mak ayah suh blikan handset mcm 2,kalo x belikan x nak p skolah..haish..sian kat mak ayah 2.ade ow kes mcm nie..
4)Takowt kat dalam anset 2 ade benda yg bukan2..so budak2 layan..rosak2.. mgkin byk lagi kowt kelebihan atau kekurangan dalam isu ni..korg pun boleh pikir sendiri..

Then tyme belajar,student kene tutup handphone 2 atau wat silent mode..mcm yg budak u buat,tp aku ase susah la nk trained budak2 sekolah  ni mcm budak u..pandangan aku kat u jarang jumpe budak yang asik bmsg or men fb or twitter tyme blaja..

So, aku harap pihak KPM dapat fikirkan betul2 untuk melaksanakan perkara ni..kalo silap langkah,rosaklah anak bangsa kita.. Dah la ramai remaja yang rosak sekarang ni..x sanggup nak tengok ramai yg rosak lagi..hhuhu

Monday, April 2, 2012

THE MANHATTAN FISH MARKET

Assalamualaikum. dah lame rasenyer tak update blog nie..

Pada 30 mac 2012 yang lepas, aku dengan 4 lagi member2 coursemate zaki,ihsan,fizi and zack telah pegi makan kat restoran manhattan fish market ni..aku tak pernah plak terfikir nak makan kat restoran mahal macam ni..ni sume angkara Zul Azri Zainuddin a.k.a zack yang sangat diva nak makan kat restoran mcm nie..so sebab kesian ikowt je la...
aku citer la cket ape yang menarik dekat restoran ni..ok, sebenarnyer restoran ni menghidangkan makanan seafood utk pelanggan yang datang..macam2 jenis menu yang ada, tapi sume melibatkan makanan laut lah.. harga pun memang terbeliak gak la mata kalo tengok. Tapi time ni ade discount 50%, tu yang berani pergi..kalo tak sebelum ni pikir dua tiga kali gak..
Jom tengok menu ape yang kami pilih..

ni menu utama kami, so disebabkan kami ade 5 orang,so air kene tambah la..

semua menu yang ade kat dalam HOT BEAT ni memang terbaek n sedap la..cume satu je yang kami tak berkenan dan tak habis makan..Caesar Salad..rase die macam ape ntah..nak muntah pun ade..hahaha..
tengok macam banyak dh kan..tapi biasa la, Jiwa Remaja Nafsu Bergelora..Remaja kah kami??haha
ade adds- on lagi....haiya...

sebab discount 50%, so kami tambah menu 3 iaitu KICKING SHRIMPS, menu 2 iaitu QUAD DELIGHTS and last is menu 6 iaitu FRIED COUNTRY MUSHROOMS...

untuk tiga2 menu yang kami pilih ni memang terbaek sangat..memang berbaloi la pilih menu nie..sos yang disertakan dengan menu2 tu menambahkan lagi keenakan rasenya...wahhh....

tak cukup dengan 2 bukan kami tapi aku jer..sebab aku suke kek and ice cream..so, pencuci mulut mesti la kene ade..ni pilihan aku...

bukan dua2, tapi satu dessert je..gambar yg bawah..
BROWNIES WITH ICE CREAM
rase kek dengan ice cream ni memang HEAVEN la...terlampau sedap..aku rase ni la dessert yang paling sedap penah aku makan..memang x tau nak gambarkan la kesedapan die..memang korg kene rase sendiri..Bile ice cream yang sejuk tu dicampurkan dengan kek cokelat yang panas, dah dikunyah bersama2..pergh..memang sedap giler..haha...rase nak makan lagi jer...try la!!



ni plak minuman yang di order oleh zack..
sebab air x cukup satu, so terpakse la tambah satu lagi air..so,kalo zack yang tambah comfirm la bukan air yg cikai2...hahaa..tengok BADAN die la..haha

SWEET ALABAMA
-An indulging treat of Chocolate and Vanilla ice cream, swirled with peanut butter...
naseb baek la si zack ni offer shake die ni kat kitorang..dapat la jugak merasa shake yang sedap nie... 

bile sume tak sabar nak makan...

sume org dok gambar, zaki sorg je yang dah start melahap..haha
\

ni la santapan kami..memang menyelerakan..naseb baek ade nasi...huhu

so, pada korang2 yang nak merasa makanan laut totally, singgah la ke restoran Manhattan Fish Market ni...berbaloi kowt rasenyer...kenyang pun kenyang..Alhamdulillah..
Mungkin lepas ni aku akan datang lagi makan kat cni..tapi just hanya nak makan dessert die yang paling sedap tu je la..BROWNIES WITH ICE CREAM......sanggup aku..haha

dan rasenyer bleh makan bnde ni 5 tahun skali je kowt..mane taknyer..mahal kan..tak mampu kowt nak makan selalu kat cini..

Ape2 pun bile dah diberi nikmat ni kite kene ingat..Jangan Membazir..Jangan kufur nikmat...
Ingat Allah...Kalo Allah tarik nikmat dari kita, baru la kita nak nyesal..tak guna dah tyme 2...
jadi same2 la kita banyakkan bersyukur pada Allah atas nikmat yang Allah kurniakan ni...

p/s: bile kita banyak memberi kepada org dengan hati yang ikhlas tanpa mengharap balasan, Insyaallah, Allah akan membalas dengan memberi lebih banyak lagi kepada kita...cume kita saja x tau, ape, bile dan bagaimana pemberian Allah itu kpd kita...

Sunday, March 4, 2012

Kuih Peniram

sape yang suka makan kuih ni?


tadi g pasar, then terjumpa kuih ni...lama dah tak makan..akhirnya dapat juga melepaskan kerinduan nak makan kuih nie.. kalo kat tempat aku sekinchan selangor dipanggil TELINGA HINDU...tak tau sebab pe namenyer cam tu.. kuih ni sedap di makan time panas2 sebab rangup... lagi sedap dari donut JCO kowt..haha



 p/s: Nostalgia tolong mak wat kuih ni time kecik2 dulu...huhuhu..bestnyer...

Saturday, March 3, 2012

aku suka wanita yang bertudung labuh..

Bila melihat atau memandang wanita yang berpakaian menutup aurat dengan sempurna mengikut syariat Islam, membuatkan aku suka pada mereka ini. Berpakaian dengan pakaian yang labuh, tidak ketat, memakai tudung labuh memang membuatkan sejuk mata yang memandang.Tapi awas, jangan memandang mengikut nafsu pula..tu dah lain.

Kenapa aku suka wanita yang bertudung labuh??

1.   Insyaallah, mereka ini patuh pada suruhan Allah.
2.   Insyaallah, mereka ini mempunyai akhlak dan budi pekerti yang baik.
3.   Insyaallah, mereka taat pada ibu bapa.
4.   Insyaallah, mereka mampu menjaga diri jika berseorangan.
5.   Insyaallah, mereka boleh menjadi role model kepada orang disekeliling mereka.
6.   Insyaallah, mereka mementingkan kebersihan.
7.   Insyaallah, mereka menghormati ibu bapa dan orang yang lebih tua dari mereka.
8.   Insyaallah, mereka pandai berhias, tapi cuma didepan bakal suami mereka sahaja.
9.   Insyaallah, mereka pandai memasak.
10. Insyaallah, mereka adalah yang tidak mudah patah semangat.
11. Insyaallah, mereka adalah orang2 yang sabar.
12. Insyaallah, mereka akan taat dan menyayangi bakal suami mereka.

Banyak lagi sebab, tapi rase tak mampu nak tulis semua. Aku tau walaupun semua sebab ini orang yang tidak memakai tudung labuh pun ade, namun jika mereka itu berpakaian menurut syariat islam bertudung labuh semua, kan lebih baik dan sempurna disamping mempunyai akhlak yang baik. hati aku jadi tertarik dan tenang jika dapat dijadikan mereka ini bakal zaujah.

Tapi PERSOALANNYA disini, adakah aku LAYAK untuk menjadikan mereka ini PASANGAN HIDUP???Mungkin aku suke mereka, tapi  adakah mereka akan suke kepada lelaki seperti aku???

Berdasarkan firman Allah yang bermaksud: “Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji. Sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik". [Surah al-Nur, ayat 26]

Maksud “baik” dalam ayat di atas merujukan kepada sifat secara keseluruhan yang menonjol pada diri seseorang seperti kejujuran, kesopanan, kerajinan, banyak melakukan amal shalih dan sebagainya. Namun sebagai manusia, di celah-celah kebaikan yang banyak menonjol akan tetap ada kekurangan. Maka kekurangan dan kelemahan ini tidak membatalkan kebaikan mereka yang banyak, sebaliknya menjadi cabaran untuk memperbaiki dirinya.
JOM KITA SAMA2 MEMPERBAIKI DIRI
 





Kalendar Pemain Malaysia

Even sekarang dh bulan mac, tapi still lagi boleh digunakan kalendar ni... 
Ape2 pun malaysia tetap di hati...

Jom Amalkan Solat Sunat Dhuha


Assalamu’alaikum & Salam Sejahtera…
Solat sunat Dhuha ini dikerjakan pada ketika sedang naik matahari (anggaran 8.00 pagi hingga 11.00 pagi).

Solat sunat Dhuha ini dilakukan sebanyak 2 rakaat. boleh juga dilakukan sebanyak 4, 6, 8 sehingga 12 rakaat dan setiap dua rakaat satu salam dan boleh juga setiap 4 rakaat satu salam.


Cara melakukan solat Dhuha:

a) Bacaan niat solat sunat Dhuha Ertinya: ” sahaja aku solat sunat Dhuha 2 rakaat kerana Allah Taala”.

b) Bacaan rakaat pertama surah Al-Fatihah dan As-Syam

c) Bacaan surah rakaat kedua surah Al-Fatihah dan Ad-Dhuha

d) Setelah selesai salam, lalu membaca doa

maksudnya;

“Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikannya adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu. Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

Kelebihan:

Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud:

” Barangsiapa yang melakukan solat Dhuha membaca rakaat pertama surah Al-Fatihah dan ayat Kursi 10 kali, dan pada rakaat kedua surah Al-Fatihah dan Al-Ikhlas 10 kali, nescaya ia mendapat kerelaan Allah Yang Maha Besar.” (HR. Anas B Malik). ” Barangsiapa yang mengerjakan solat Dhuha dengan terus menerus, akan diampuni dosanya oleh Allah, sekalipun dosa itu seluas lautan.” (HR Tirmizi)

يُصْبِحُ عَلَى كُلِّ سُلَامَى مِنْ أَحَدِكُمْ صَدَقَةٌ فَكُلُّ تَسْبِيحَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَحْمِيدَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَهْلِيلَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَكْبِيرَةٍ صَدَقَةٌ وَأَمْرٌ بِالْمَعْرُوفِ صَدَقَةٌ وَنَهْيٌ عَنْ الْمُنْكَرِ صَدَقَةٌ وَيُجْزِئُ مِنْ ذَلِكَ رَكْعَتَانِ يَرْكَعُهُمَا مِنْ الضُّحَى

” Rasullullah S.A.W bersabda: setiap pagi masing-masing persendian/ruas tulang daripada kamu sedekah, dan setiap bertasbih sedekah dan setiap tahmid (ucapan Alhamdulillah) itu sedekah, dan setiap ucapan takbir itu sedekah, dan menyeru dalam kebaikan sedekah, dan melarang dari perbuatan jahat itu sedekah, dan sebagai ganti semua itu, cukuplah dengan mengerjakan solat Dhuha dua rakaat.” (HR Ahmad, Muslim dan Daud) Rujukan : koleksi 100 solat-solat sunat oleh Al-Fadhil Al-Ustaz Hj. Ahmad B. Hj. Ibrahim. terbitan Al-Hidayah Publisher

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...