Wednesday, December 28, 2011

Batu Kerikil, Pasir dan Air

Assalamualaikum...kali ni nak berkongsi citer tntg sumthin yg bleh buat korg pikir utk diaplikasikan dlm life korang...untuk buat sesuatu benda,perlu ade perancangan..jangan men redah je...nanti ape yg kita rancang tak menjadi..kan dah kecewa,masalah bagai....kisahnyer begini..
sorang student yang pakar dalam bab2 mengurus ni sedang bercakap dengan ahli2 group die dlm satu organisasi.kat depan die ada satu jag berbentuk silinder yang sederhana besar.
then, student 2 masukkan beberapa biji batu sebesar penumbuk(besar penumbuk aku) dalam jag tu satu persatu sampai tak muat lagi. then die bertanya kpd teammate die " korg rase jag ni dah penuh?? "Ya!jawab salah sorang di kalangan mereka. yang laen angguk2 setuju.."betul ke??"student yg pakar tu pun ambil dari dalam beg bagasi die(siap bwk bagasi dlm meeting,semata2 nk bg motivasi kat teammate..haha) sebuah kotak berisi anak2 batu kerikil.
then die pun memasukkan anak2 batu tu dalm jag tadi.so,anak2 batu 2 memenuhi ruang antara batu2 besar yang dah dimasukkan sebelum ni. die susun hingga x dapat nak masukkan lagi. member len "ushar" pelik ape kejadah mamat ni buat.. "so,sekarang jag ni dah penuh belum?"tanya student pakar tu."maybe tak.."jwb salah sorang dari diorang.yang len plak ade yang mengangguk,ade juga yang menggeleng. "hmmm...Boleh tahan!" balas student pakar tu.then die pun keluarkan satu peket plastik berisi pasir halus dan menuangkan ke dalam jag tadi sehingg padat.
pastu, dia tanya lagi, "sudah penuh?" "belum lagi" jawab teammate diorg serentak. nampak macam confident je. "Bagus!" dia pun kemudiannya menuangkan air ke dalam jag tadi sampai penuh dan padat. "Baik. korang semua dah tengok apa yang aku buat tadi. so, apakah pengajaran yang korang sume dapat daripada bende ni?"tanya student pakar tu slps selesai menuangkan air dalam jag. "aku rasa, teladan daripada peristiwa tadi adalah, sebanyak mana tugasan yang perlu dilakukan sekiranya kita berusaha sedaya upaya, kita akan dapat lakuakan banyak perkara lain".seorang ahli group tu berikan pendapat. "sory bro,bukan itu yang aku nak sampaikan." student pakar tadi memberikan respon. "teladannya adalah surely korang tak akan dapat memuatkan batu, kerikil dan pasir sekiranaya korang memasukkan air terlebih dahulu. letakkan bende yang "BESAR" dulu, kemudian barulah muatkan bende yang kecil. Rancang lah kerje saudara" So,korang paham tak ape yang aku nak sampaikan??
GAGAL MERANCANG ADALAH MERANCANG UNTUK GAGAL
..so, ape yang kita buat sekalipun,rancang lah elok2 yer..supaya tak susah dikemudian hari..kita akui,
kita merancang, Allah juga merancang,tapi sebaik2 perancangan adalah perancangan Allah S.W.T
..tapi cube lah merancang yer..selebihnya kita berserah pada Allah... ni video nasyid dari kumpulan nice..aku suka dengar nasyid ni untuk kuatkan semangat aku dan muhasabah diri balik kalo ade masalh yang menimpa aku...percayalah setiap masalah yang menimpa kita ni sume ade hikmahnya..Allah lebih mengetahui....
saje letak gambar ni sebab NICE sangat...gambar kelas aku tahun 3-SKG..kimia gas....silaturrahim perlu dijaga...ingatan untuk diri ini..huhu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...