Tuesday, March 8, 2011

kamu sembunyi di mana??

assalamualaikum...sungguh lama x update blog..byk waktu senggang,tp dipenuhi dgn macam2 aktiviti...risau jugak jika Allah saja membiarkan diri kita ni sibuk dgn perkara2 yg x mndtgkan kebaikan..moga segala yg kita lakukan seharian nie mndpt RedhaNya...

sekarang ni bile pegi ke mana2 dlm UTM ni dan terjumpa shbt2 mesti soalan 1st yg ditanya "ehh lan,assalamualaikum..mane menghilangkan diri??lame x jumpe.."x pun bntuk soalan die cm nie"lan ko sembunyi kat mane selama ni??"hahaha..macam2 persoalan dari diorg..tp jwpn standard aku,aku ade je..cume suka melarikan diri..2 yg jd kurus mcm nie...tp nak buat mcm mane masih lagi dpt dilihat sbb badan ni x de la sebesar semut utk bersembunyi..hahaha...
sebenarnye,iman manusia ni turun dan naik..kadang2 ia menaik dgn mendadak,kadang2 ia menurun sebawah2nya...macam 2 la yang berlaku pd diri aku...kadang2 selalu x join program yg dianjurkan oleh shbt2 sendiri..so,bile dh x join mula la malu2 n segan2 nk jumpe kwn2...lagi2 bile dibandingkan aku ni dgn shbt2 yg lain amat jauh beza dari segi perwatakan,cara berpakaian dan sebagainya...bab berpakaian aku mmg cm nie...dgn rambut kejap pacak2 g kelas,kejap jatuh..mcm2...itulah diri aku..bile tgk sahabat lain..rase segan sgt...itu baru dari segi berpakaian,blom sentuh yg lain lagi...insyaallah...aku harap aku dpt mngubah diri aku mnjadi lebih baik...aku sntiasa berazan dan berniat utk mnjadi lebih baik,sape yg x nak kan...cume terlalu byk halangan yg aku hadapi..lagi2 plak aku ni cepat terpengaruh...huhu...


ni la wajah terbaru rumah aku..selepas berapa tahun mngekekalkan warna merah sbg warna rumah,kini kami sekeluarga bersepakat utk tukar kpd warna kuning...ini sume gara2 kakak aku nurazilah bt arshad atau lbih dikenali sbg cikgu zila akan melangsungkan perkahwinannyer pd 12 march ni...x sabarnyer...byk sebab knape x sabar...tp sebab utama adalah umah en arshad ni dh lama x adekan kenduri kahwin..kalo dulu selang beberapa tahun je mesti ade je kenduri kahwin..maklumla ade 13 org adik beradik..so berderet la..lembu mesti ade beli utk mknn kenduri nnt..harapnye abah dpt jadi tukang sembelih,sbb lepas abah baek dari sakit hari 2 abh dh serahkan tugas ni kpd org lain..tp Alhamdulillah,skrg ni abh dh bertambah sihat..tp sape sembelih pn x kisah sbnrnyer,asalkan selamat utk lembu 2 dsembelih..mase kenduri ni jugak la bestnyer,mesti sume adik beradik balik..dengan anak buah yg berpuluh2 2..huish,bestnyer dpt kumpul same2....so kpd rakan2 yg dekat2 atau pun jauh2 mai la dtg umah 12 march ni...jemput dtg ramai2..kpd member SKG,kalo umah aku dkt dgn johor ni lame dh aku ajak korg..tp nk wat cm ne..umah jauh,tgk korg plak sume sibuk..huhuhu...aku jela yg g sorg2..hahaha
lagi 1 hal bile dh bli tket baru tau yg hari jumaat ade kuiz oc..huhu..mcm mane ni?dh la 5%..besar 2...kalo test x score,kat bnde2 ni la yg bleh tampong....so dgn memberanikan diri jumpe la Dr muhammad sum,Alhamdulillah..die paham dan die bg excuse..tp percent ni dimasukkan dlm test..huhu..takowt jugak 2..oc ni dah la susah...

dulu kosong nnt penuh..hahaha...best2...tema warna merah kowt..aku pn x tau..mklumla la adik bongsu ni duduk paling jauh berbanding adik beradik yg lain...haha..

kembali pasal citer di utm ni,erm...skrg dah nk hbis sem dua..tp baru skrg la aku byk bertegur dgn bdk2 aras aku nie...hahah..sblum ni aku mcm "cuak"dgn diorg..iyela,diorg kan lepasan diploma,rupenyer ok je...sblum ni dgn jiran sebelah aku mmg ok...cume blik aras yg laen..x penah semabng..bile jumpe..senyum je..haha..tp skrg siap sembang2 lg..dan lebih mngejutkan,diorg ni ade yg same tmpat dgn aku...hahah..2 la,lenkali bertegur sape...ni x,wat hal masing....huhuhu..


ni la speaker yg aku gune utk memekakkan suasana....nseb bek bdk aras aku ni ok2..aku dgn jiran bilik aku ni ade shift,bile aku pasang,diorg senyap..then bile aku senyap,diorg pasang...aku pasang lagu english,diorg pasang malay...happening..bile nk dekat time solat..aku pasang nasyid n ngaji...ok ar...tp hari 2 tbe2 aku layan pasang lagu linkin park smbil mengemas bilik...mgkin time ni terlebih sgt smpai diorg msg suruh pelan sket volume...rupenyer diorg ade test..huhu..mintak sory la...aku x tau..nseb bek diorg ok je...hahah..alhmdulillah....


ape2 pun,alhamdulillah..masih bergembira dan bersyukur dgn ape yg Allah kurniakan....moga kita dberi kesempatan utk terus hidup dimuka bumi ini utk mnjlnkan tanggungjwb sbg khalifah Allah...sukar utk kita menjangkakan ape yg berlaku kelak,tp jika kita bersedia dan yakin pd Allah,ape jua badai yg menimpa..tetap kita dapat harungi...
last skali,berkwn lah dgn ramai org,dan jgn bermusuhan..bila dh ade kawan..jgn pulak tikam dari belakang..kalo x nyesal x sudah...pengajaran yg amat berguna....moga hari ni lbih baek dari semalam....insyaallah...


HARUS ADA RASA BERSYUKUR DI SETIAP KALI UJIAN MENJELMA,
ITU JELAS DAN MEMBUKTIKAN ALLAH MENGASIHIMU SETIAP MASA,
DIUJI TAHAP KEIMANAN SEDANGKAN RAMAI TERBIAR DILALAIKAN,
HANYA YANG TERPILIH SAHAJA ANTARA BERJUTA MENDAPAT RAHMATNYA...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...